Cruise Havens

De grootste haven van IJsland – Port of Reykjavik

IJsland

Wie aan IJsland denkt, ziet waarschijnlijk ruige landschappen, vulkanen en misschien een glimp van het noorderlicht voor zich. Maar in het hart van deze avontuurlijke bestemming ligt een van de meest veelzijdige havens van de Noord-Atlantische Oceaan: de haven van Reykjavik. Deze haven is niet alleen de belangrijkste toegangspoort voor vracht en goederen, maar ook een populaire bestemming voor cruiseschepen met vakantiegangers die een reis naar IJsland willen maken.

Strategische ligging

De haven van Reykjavik is geen kleine jongen als het gaat om maritiem verkeer. Gelegen aan de zuidwestkust van IJsland, biedt de haven directe toegang tot de Atlantische Oceaan. Dit is niet alleen handig voor schepen die van Amerika naar Europa varen, maar ook voor de IJslanders zelf, die afhankelijk zijn van de import van essentiële goederen. Wat luxeproducten en verse groenten betreft, zou Reykjavik er zonder zijn haven waarschijnlijk wat kaal bij liggen!

Dankzij de invloed van de warme Golfstroom blijft de haven het hele jaar door ijsvrij. Ja, het lijkt misschien alsof IJsland altijd bevroren is, maar deze haven zorgt ervoor dat het dagelijks leven ongehinderd door kan gaan – zomer of winter, wind of storm.

Cruiseschepen – Een populaire bestemming

Reykjavik is de place-to-be voor cruisegangers die het land van dichtbij willen ervaren. Ieder jaar meren er vele cruiseschepen aan, vol vakantiegangers die dromen van geisers, watervallen, en natuurlijk de Blue Lagoon. De haven van Reykjavik heeft hierop ingespeeld met speciale terminals en uitstekende faciliteiten. Passagiers kunnen zonder gedoe van boord en meteen de stad in, of – als ze willen – in no-time richting natuurwonderen zoals Gullfoss of Thingvellir.

Economie

Naast het toerisme is de visserij een belangrijk onderdeel van Reykjavik. De haven is volledig ingedeeld voor de opslag en verwerking van visproducten, die vervolgens naar allerlei landen over de hele wereld worden geëxporteerd. Van kabeljauw tot haring – de IJslandse producten vinden via de haven hun weg naar vele landen. Bovendien komt een groot deel van de benodigde import, zoals bouwmaterialen, machines en voedsel, via deze haven het eiland binnen.

Toekomstbestendig

De haven van Reykjavik staat niet stil. Er zijn uitbreidingsplannen om de haven nog moderner en milieuvriendelijker te maken. Denk aan extra ruimte voor vrachtschepen en meer voorzieningen voor de cruiseschepen. De haven van Reykjavik moet een blijvende en duurzame rol spelen in zowel de Noord-Atlantische scheepvaart als het groeiende IJslandse toerisme.

Kennisbank

Wat is het verschil tussen stuurboord en bakboord?

Containerschip Vlissingen

Het lijkt misschien een open deur, maar de termen stuurboord en bakboord zijn voor veel mensen een bron van verwarring. Zeker voor wie niet regelmatig op het water komt, is het onderscheid tussen deze twee begrippen niet altijd even duidelijk. Laten we eens duiken in de wereld van de scheepvaart en proberen wat meer licht te schijnen op dit onderwerp.

Waarom niet gewoon links en rechts?

De keuze voor specifieke termen als stuurboord en bakboord in plaats van de alledaagse woorden links en rechts is niet zomaar gemaakt. In de scheepvaart is precisie van essentieel belang, zeker als het gaat om veiligheid. Door gebruik te maken van vaste termen die altijd op dezelfde kant van het schip duiden, wordt verwarring voorkomen. Stel je eens voor dat je midden op zee een noodoproep doet en je moet aangeven aan welke kant een lekkage zit. Dan is het van groot belang dat iedereen precies begrijpt wat je bedoelt. Voor de duidelijkheid: Stuurboord is rechts en bakboord is links.

De oorsprong van de termen

De termen stuurboord en bakboord hebben hun wortels in de tijd van de Vikingen. Stuurboord is afgeleid van het Oudnoordse ‘styrborð’, wat letterlijk ‘stuurboord’ betekent. De naam verwijst naar de plek waar de stuurman zijn roeiriem hield, aan de rechterkant van het schip. Bakboord komt van het Oudnoordse ‘bakborð’, wat ‘achterkant van de boot’ betekent. Hoewel de exacte herkomst van deze term minder duidelijk is, wordt aangenomen dat het te maken heeft met de positie van een plank of balk aan de linkerkant van het schip.

Rode en groene lichten: een visuele bevestiging

Om de verwarring nog verder te verkleinen, zijn er internationale afspraken gemaakt over de kleuren van de navigatielichten aan boord van schepen. De rode licht is altijd aan bakboordzijde geplaatst, terwijl de groene licht aan stuurboordzijde te vinden is. Deze kleurencodering is een visuele bevestiging van de begrippen stuurboord en bakboord en helpt schepen elkaar te herkennen in het donker.

Waarom het belangrijk is om het verschil te kennen

Het kennen van het verschil tussen stuurboord en bakboord is niet alleen belangrijk voor professionele zeevarenden, maar ook voor iedereen die recreatief vaart. Of je nu met een kleine sloep over een meer vaart of met een zeilboot de oceaan oversteekt, een goede beheersing van de scheepsterminologie is essentieel voor een veilige vaart.

Stuurboord en bakboord zijn meer dan alleen fancy woorden voor links en rechts. Ze zijn het resultaat van eeuwenlange traditie en internationale afspraken en spelen een cruciale rol in de veiligheid op het water. Dus de volgende keer dat je op een boot stapt, onthoud dan: stuurboord is rechts en bakboord is links!

Nieuws

Waarom zeevracht en charteren zo belangrijk is binnen de logistiek

Containers

De zeevracht en het charteren zijn allebei twee belangrijke factoren binnen de logistiek die met elkaar te maken hebben. Zeevracht is een heel belangrijk deel van de logistieke sector omdat het een hoofd onderdeel is van de transportmogelijkheden binnen de logistiek. Hieronder zullen we dieper in gaan op wat zeevracht en charteren inhouden en waarom dit zo belangrijk is binnen de logistieke sector.

Zeevracht

Laten we het als eerste gaan hebben over de zeevracht van de logistieke sector. Deze vorm van het transporteren van goederen is ontzettend oud, we gebruikte het vroeger om kruiden en allerlei andere luxe dingen te kunnen verschepen. Tegenwoordig zijn dit wel andere soort schepen, maar het idee is nog steeds hetzelfde: zoveel mogelijk goederen van punt a naar punt b brengen. De boten hiervoor zijn steeds efficiënter geworden hierin, waardoor er nu ontzettend veel containers op één schip passen. Het is misschien niet de meest snelle manier van goederen vervoeren, maar het is wel een zeer betrouwbare manier.

Charteren

Charteren is onderdeel van de scheepvracht, met charteren krijg je namelijk een stuk meer flexibiliteit en kan je veel meer maatwerk aan de slag gaan. Met charteren kun je namelijk zelf kiezen wanneer de boot vertrekt en wanneer deze weer aankomt. Hierdoor ben je niet afhankelijk van de standaard tijden die sommige schepen hebben. Als je zo een levering hebt die wat spoed heeft, dan kun je die direct laten vetrekken zodat alles alsnog op tijd aankomt. Charteren is dus een hele goede optie voor wat grotere bedrijven waar leveren op timing heel erg van belang is.

Wat zijn de voordelen van zeevracht en charteren?

Als we dan gaan kijken naar wat de voordelen zijn van zeevracht en charteren, dan zien we dat zeevracht als eerste een kostenefficiënte optie is. Zeker als je het gaat vergelijken met iets van een vliegtuig, dan is de boot een stuk goedkopere optie. Ook heb je door charteren in combinatie met zeevracht veel meer betrouwbaarheid, je weet bijna altijd zeker wanneer een boot zal aanmeren, omdat er op de zee ook niet veel ander verkeer is waar rekening mee gehouden moet worden. Door te charteren ben je ook een stuk flexibeler als bedrijf, je kunt zo schalen wat je wilt, alles kan namelijk aangepast worden naar de behoeften en wensen van jouw bedrijf. Charteren is dus een goede optie voor allerlei soorten transport.

Nieuws

Afval van MSC ZOE nog steeds aanwezig

Afval MSC Zoe

Afval van MSC ZOE nog steeds aanwezig

Er wordt nog steeds afval gevonden in de Wadden- en Noordzee rondom Terschelling van de MSC Zoe. Het containerschip MSC Zoe verloor maar liefst 5 jaar geleden 342 containers voor de kust. Je leest het goed: 342 containers vielen in het water. Hier worden nu nog steeds afvalresten van gevonden.

Project CleanUpXL

De Waddenvereniging is een schoonmaakactie gestart om dit afval op te gaan ruimen. Je kunt je voorstellen dat er tonnen afval op de bodem ligt afkomstig van deze 342 containers. De vereniging is hiervoor met een aantal partners het schoonmaakproject CleanUpXL gestart. Het doel van dit project is om onderwater afval op te gaan ruimen zodat de zee rondom Terschelling weer schoon is.

Het is triest dat 5 jaar na het verlies van deze containers nog steeds afval wordt gevonden.

Havens Nieuws

CO2-uitstoot haven Rotterdam met 10% gedaald

Haven Rotterdam
(c) Foto: Schepenvolgen.nlHaven Rotterdam

CO2-uitstoot haven Rotterdam met 10% gedaald

Afgelopen jaar is de CO2-uitstoot van de haven van Rotterdam met 10% gedaald ten opzichte van het voorgaande jaar. Een goede ontwikkeling om de doelstelling van 2030 te halen. In 2030 wil de haven van Rotterdam 55% minder CO2-uitstoot realiseren ten opzichte van het jaar 1990. Dit is in lijn met de Europese richtlijnen. In het afgelopen jaar is er zelfs een derde minder uitstoot ten opzichte van het piekjaar 2016. Deze positieve ontwikkeling komt mede door de twee kolencentrales op de Maasvlakte.

Daling 12% uit fossiele bronnen

De daling van 10% is niet alleen uniek voor de haven. In de rest van Nederland wordt er ook goed aan de weg getimmerd wat betreft duurzaam ondernemen. In heel Nederland is een daling te zien in 2023 van 12% ten opzichte van het voorgaande jaar. Daarnaast nam het aandeel elektriciteit uit hernieuwbare bronnen aanzienlijk toe, met ruim 35% in windenergie en 24% in zonne-energie.

Biobrandstoffen

Er wordt voornamelijk ingezet op de productie van biobrandstoffen. Dit zorgt voor een vermindering van CO2-uitstoot binnen en buiten de haven. Initiatieven zoals het Porthos project zorgt ook voor een aanzienlijke vermindering van de CO2-uitstoot. Andere initiatieven op gebied van waterstof zijn tevens een ontwikkeling in de goede richting.

Kennisbank Nieuws

17 container uithalers opgepakt in haven Rotterdam

Container haven Rotterdam

17 container uithalers opgepakt in haven Rotterdam

De douane heeft het afgelopen weekend 17 uithalers opgepakt in de haven van Rotterdam. Dit in samenwerking met de zeehavenpolitie en waterpolitie. Onder de opgepakte personen zaten 3 minderjarigen van 15 en 16 jaar oud. Tijdens deze actie werd gebruik gemaakt van een politiehelikopter en meerdere politiehonden. Meerdere politieteams uit Rotterdam kwamen in actie om de arrestanten te vervoeren.

Wat zijn uithalers?

Uithalers zijn criminelen die drugs uit containers halen. De haven van Rotterdam heeft er erg veel last van en er wordt zeer streng tegen opgetreden. De containers komen aan via grote containerschepen en gaan in opslag. De uithalers doen dit vaak in opdracht van andere criminelen en krijgen hier goed voor betaald.

In het eerste half jaar van dit jaar zijn er ruim 200 uithalers betrapt en opgepakt in de haven van Rotterdam. Dit is een stijging van 50% ten opzichte van het vorige jaar. 15% van de opgepakte uithalers waren minderjarig. Er wordt veel geld beloofd en minderjarige personen krijgen vrijwel weinig straf opgelegd.

Havens Nieuws

Havenarbeiders Rotterdam worden gescreend op drugscriminaliteit

Haven Rotterdam
Containers in de haven van Rotterdam

Havenarbeiders Rotterdam worden gescreend op drugscriminaliteit

Het ministerie van Justitie wil hard ingrijpen om drugssmokkel in de Rotterdamse haven tegen te gaan. Het plan? Een grootschalige screening van werknemers in de loop van dit jaar en volgend jaar. Deze stap is bedoeld om de controle te versterken en drugscriminelen geen kans meer te geven.

Volgens een woordvoerder van het ministerie van Veiligheid en Justitie, die sprak met Trouw, is er een pilotproject gestart in de Rotterdamse haven. Deze test draait om een speciale versie van de ‘Verklaring Omtrent het Gedrag’ (vog). Deze vog kijkt specifiek naar achtergrondinformatie die van belang is bij de bestrijding van drugssmokkel.

Het Belang Van De ‘Haven-vog’ In het verleden was het voldoende om een standaard vog te kunnen overleggen als je in de Rotterdamse haven wilde werken. Deze verklaring gaf simpelweg aan of iemand een strafblad had. Nu komt daar de ‘haven-vog’ bij, die veel dieper graaft en gericht is op aspecten die van belang zijn bij drugssmokkel.

Controle AIVD

De AIVD (Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst) onderzoekt momenteel ook of werknemers die op cruciale locaties voor drugscriminelen werken, extra gecheckt kunnen worden. Deze dubbele aanpak zorgt ervoor dat de haven van Rotterdam een stevige verdedigingslinie vormt tegen drugssmokkel.

Havens Nieuws

Porthos start CO2 opslag in haven Rotterdam

Haven Rotterdam
(c) Foto: SchepenVolgen.nl – Haven van Rotterdam

Porthos start CO2 opslag in haven Rotterdam

Aankomend jaar gaat Porthos starten met de aanleg van een CO2 opslagplaats. Deze opslag zal komen in de haven van Rotterdam. Het is de bedoeling dat de bouw van het miljardenproject in 2026 is afgerond. Havenbedrijf Rotterdam is akkoord met de aanleg van dit project

50 kilometer lange pijpleiding

Via een pijpleiding van 50 kilometer lang kunnen een aantal grote ondernemingen in 2026 starten met de afvoer van CO2 naar een gasreservoir in de Noordzee. Dit voorkomt een jaarlijkse CO2 uitstoot van zo’n 2,5 megaton. De Raad van State heeft afgelopen maand al groen licht gegeven voor de bouw van dit project, ondanks een aantal bezwaren van milieuorganisaties.

Porthos is door de Europese Unie erkend als een belangrijk project om de klimaatdoelen te kunnen halen. Er wordt een bedrag van 102 miljoen euro aan subsidie beschikbaar gesteld.

Havens Kennisbank

Zijn er vaste vaarroutes naar de haven van Rotterdam?

Vaarroutes Rotterdam
Sleepboten aan het werk

Zijn er vaste vaarroutes naar de haven van Rotterdam?

Er zijn geen strikt vaste vaarroutes naar de haven van Rotterdam. De scheepvaartroutes kunnen variëren afhankelijk van de oorsprong van het schip, het type lading, de weersomstandigheden en andere factoren. Echter, de haven van Rotterdam is een van de drukste havens ter wereld en heeft uitstekende maritieme infrastructuur en faciliteiten om schepen veilig en efficiënt te begeleiden.

Via de Noordzee

Over het algemeen kunnen schepen de haven van Rotterdam benaderen via de Noordzee. Er zijn verschillende aanlooproutes en begeleidingsdiensten beschikbaar om schepen veilig naar hun bestemming in de haven te leiden. Schepen moeten zich houden aan internationale maritieme regels en voorschriften, waaronder de verplichting om gebruik te maken van maritieme verkeersbegeleidingssystemen, zoals verkeersscheidingsstelsels (TSS) en Automatic Identification System (AIS) om botsingen te voorkomen en de veilige doorstroming van het scheepvaartverkeer te waarborgen.

Regelgeving

De specifieke routes en procedures kunnen veranderen op basis van de meest recente internationale maritieme regelgeving, havenbeleid en veiligheidsvoorschriften. Voor de meest actuele en gedetailleerde informatie over de vaarroutes naar de haven van Rotterdam dien je contact op te nemen met de haven van Rotterdam zelf.

Kennisbank

Hoe kan een schip blijven drijven?

Cruiseschip
Cruiseschip

Hoe kan een schip blijven drijven?

Een schip kan blijven drijven dankzij de principes van de drijfkracht en de opwaartse kracht, zoals beschreven door de wet van Archimedes. Hier zijn de belangrijkste factoren die ervoor zorgen dat een schip blijft drijven:

Opwaartse kracht (opwaartse druk)

Wanneer een object (in dit geval een schip) in een vloeistof (meestal water) wordt geplaatst, ervaart het een opwaartse kracht die bekend staat als de opwaartse druk. Deze opwaartse kracht wordt gegenereerd door het verplaatsen van de vloeistof die wordt verplaatst door het ondergedompelde deel van het schip. De opwaartse kracht compenseert het gewicht van het schip en zorgt ervoor dat het blijft drijven.

Dichtheid

Het is belangrijk dat het gemiddelde materiaal en de inhoud van het schip een lagere dichtheid hebben dan het water waarin het drijft. Dichtheid is de verhouding tussen massa en volume. Als de dichtheid van het schip lager is dan die van het water, zal het blijven drijven.

Vorm van het schip

De vorm van het schip is ook van cruciaal belang. Schepen zijn ontworpen met een rompvorm die zorgt voor stabiliteit en efficiëntie in het water. Het ontwerp zorgt ervoor dat de opwaartse kracht gelijkmatig wordt verdeeld over het schip, en de zwaartekracht wordt op een gunstige manier in balans gehouden.

Ballast

Schepen kunnen ballasttanks hebben die worden gebruikt om de stabiliteit aan te passen. Door water in deze tanks te pompen of uit deze tanks te verwijderen, kan het schip de waterlijn veranderen en daarmee de diepgang en stabiliteit regelen.

Drijfvermogen

Het drijfvermogen van een schip is het vermogen om te drijven en wordt beïnvloed door de hoeveelheid waterverplaatsing die het schip kan genereren. Grotere schepen hebben over het algemeen meer drijfvermogen nodig om hun massa te ondersteunen.

Deze principes gelden voor schepen van allerlei groottes, van kleine boten tot enorme containerschepen. Door rekening te houden met deze factoren kunnen ontwerpers en scheepsbouwers ervoor zorgen dat schepen veilig en efficiënt blijven drijven in verschillende omstandigheden op zee.