Nieuws

Havenbedrijf Rotterdam neemt groter belang in Rotterdam Shore Power

Haven Rotterdam walstroom
Foto: Haven Rotterdam

Havenbedrijf Rotterdam neemt groter belang in Rotterdam Shore Power

Het Havenbedrijf Rotterdam heeft aangekondigd dat het zijn belang in Rotterdam Shore Power B.V. (RSP) heeft vergroot van 20% naar 50%. Hierdoor hebben beide partners, Eneco en het Havenbedrijf, een gelijk aandeel in het bedrijf en zullen zij de komende jaren het aanbod van walstroom in de haven uitbreiden en versnellen. Dit zal helpen om de uitstoot van CO2 en stikstof te verminderen en de luchtkwaliteit te verbeteren.

Walstroominstallatie

RSP ontwikkelt en beheert walstroominstallaties voor de terminals in de haven, zodat schepen tijdens het aanmeren hun dieselgeneratoren kunnen uitschakelen om de uitstoot van schadelijke stoffen te verminderen. Sinds 2022 verzorgt RSP walstroom voor de schepen van Heerema in het Calandkanaal, en er zijn projecten gestart bij Boskalis in de Waalhaven en DFDS Ferries in Vlaardingen.

RSP wil het aanbod van walstroom in de haven verder uitbreiden en alle diepzeecontainerterminals van walstroom voorzien tegen 2028, waarmee de uitstoot van CO2 met 200.000 ton en stikstof met 2.500 ton per jaar kan worden verminderd. Rotterdam loopt hiermee vooruit op EU-regels die in 2030 het gebruik van walstroom voor containerschepen en passagiersschepen verplicht stellen.

CO2-uitstoot verminderen

Volgens Allard Castelein, CEO van het Havenbedrijf Rotterdam, is walstroom een belangrijk instrument om de luchtkwaliteit te verbeteren en de CO2-uitstoot te verminderen. Het Havenbedrijf Rotterdam neemt daarom een actievere rol op zich om ook walstroom aan te bieden aan grote containerschepen in de haven. As Tempelman, CEO van Eneco, voegt eraan toe dat walstroom in de Rotterdamse haven een goed voorbeeld is van de potentie van elektrificatie in de energietransitie en dat Eneco en het Havenbedrijf Rotterdam samen de conversie naar walstroom zullen versnellen in de komende jaren.

You Might Also Like