Er is een gevoel van urgentie rond decarbonisatie in de maritieme industrie. Dit jaar kondigde het Internationaal Energieagentschap aan dat tot 2030 gemiddelde jaarlijkse verbeteringen van +4% nodig zijn om de scheepvaart op de juiste koers te zetten voor netto nulemissie. Om te slagen heeft de sector meer nodig dan alleen ontwikkelingen in brandstoffen en technologie. Er is een fundamentele mentaliteitsverandering nodig, wat ook bij menig online casino Nederland al plaatsvindt.
Die verschuiving begint met het aannemen van een holistische benadering van de maritieme sector – een benadering waarin de oceaan een belangrijke belanghebbende is en het koesteren van de gezondheid van de oceanen wordt gezien als intrinsiek aan menselijke vooruitgang. Welke verandering zou dit in de komende decennia teweeg kunnen brengen? We nemen een virtuele rondleiding door de toekomst van de scheepvaart.
Stel je voor dat je over een paar decennia aan de kust staat en uitkijkt over de zee terwijl je de online casino ervaringen leest. Niet ver van de kust reizen twee ultramoderne bulkcarriers; de ene aangedreven door een groen ammoniak-brandstofcelsysteem, de andere met door de wind ondersteunde voortstuwingstechnologie. Beide schepen worden bijgestaan door complexe digitale geleidingssystemen die boord- en omgevingsgegevens verzamelen en analyseren om de meest zuinige routes te vinden. De omstandigheden voor de bemanning zijn verbeterd, zowel wat betreft comfort als veiligheid, dankzij verbeteringen in woonruimten, ventilatie en airconditioning.
Als we verder naar de horizon staren, zien we een enorm en luxueus megacruiseschip. In veel opzichten is het een bekend gezicht, maar dit schip heeft een aantal belangrijke verschillen met zijn huidige tegenhangers. Dankzij de combinatie van LNG als brandstof en koolstofafvangtechnologie heeft dit schip ondanks zijn grotere omvang een aanzienlijk kleinere voetafdruk. Aan boord hebben operators zero-plastic en afvalhergebruikprogramma’s geïmplementeerd om de milieu-impact van het schip verder te verminderen.
Vaar naast het cruiseschip, in de diepe zee, met vrachtschepen van de volgende generatie die een kenmerk van het wereldwijde vrachtvervoer kunnen worden. De schepen zijn sinds de jaren zestig gestaag gegroeid om te beantwoorden aan schaalvoordelen en brandstofefficiëntie, en sommige containerschepen hebben nu een capaciteit van 24.000 TEU. Wanneer ze in de haven liggen, maken deze gigantische schepen systematisch verbinding met elektrische walstroom, waardoor de uitstoot in de haven wordt verlaagd.
Deze toekomstvisie zal worden gerealiseerd door bestaande tonnage achteraf aan te passen en nieuwe schepen te bouwen. Achteraf inbouwen en ombouwen om aan de eisen te blijven voldoen voor in dienst zijnde schepen kan worden bereikt met minder materiaalverspilling en minder emissies dankzij additive manufacturing. Dit productiemiddel wordt al in verschillende industrieën gebruikt en kan voor alles worden gebruikt, van kleine machineonderdelen tot gigantische scheepsschroeven.
In deze niet zo verre toekomst zal hernieuwbare mariene energie een belangrijker onderdeel gaan vormen van de wereldwijde energiemix. In deze visie leveren drijvende windparken, golf- en getijdenenergie-arrays een groot deel van de hernieuwbare energie van het onshore-net. De immense kracht van de getijden en de wind worden aangewend om groene energie op te wekken. Ontwerpverbeteringen zorgen ervoor dat de getijden- en windturbines van morgen een veel grotere energieopbrengst kunnen opleveren dan hun huidige tegenhangers. De scheepvaart zal rekening moeten houden met deze nieuwe manieren van energieopwekking.